Kyrkboden

Kyrkboden
Kyrkboden

torsdag 3 juli 2014

Bordsbön




Jag är själv uppfostrad med att be bordsbön till maten, ibland tyst och ibland gemensamt. Det är något som jag velat överföra till mina barn och i sammanhang som barnläger i kyrkan.
Min standardbön är:
" I Jesu namn till bords vi gå,
Välsigna, Gud, den mat vi få."


Det är en förkortad version av psalm 604 i psalmboken. Den finns att se på svps1986.blogspot.se. Det var den vi bad när jag var liten. Framförallt hos min farmor och farfar där vi läste alla verserna. I min barndoms lågstadieskola, Fisketorp i Bohuslän, bads också den här bordsbönen på 1980-talet. På många andra håll hade bordsbönen försvunnit redan på 60-talet. Personalen hade där morgonbön och bordsbön med oss barn till skolpolitikernas förtret. Föräldrarna stöttade lärarna under olika möten där bordsbönsfrågan kom upp. Även de som inte var speciellt kyrkliga misstyckte inte med kommentaren: "Det tar ingen skada för mitt barn att vara med om bordsbön". Så småningom byttes dock dessa bordsbönsvänliga lärare ut. All heder åt dessa lärarinnor som stred för barnens rätt till bordsbön.


Idag brukar jag i barn-konfirmandsammanhang använda "Gud är god mot mig...". Den har rörelser som gör att den är lätt att lära sig.
Standardbönen i den småländska kontexten är ofta "Glädjens Herre". Psalm 295.
Ett sätt att få variation på bordsbön är också att ha en bordsbönstärning där man kan välja olika bordsböner. Personligen anser jag att det är viktigt att lära barn och vuxna lästa bordsböner för har man bara lärt sig sjungna bordsböner kan det vara ett stort steg att som vuxen ställa sig upp i personalmatsalen och sjunga bordsbönen med människor som inte delar din tro.


Varför skall vi be bordsbön?
Det som lärarinnorna i Fisketorp visste var dels att man behöver lugna sig före maten. Det är inte bra att kasta i sig maten. De menade också att det är ett sätt att öva sig i tacksamhet för de gåvor vi får från Gud. Man tänker också på dem som ingen mat får, som får gå och lägga sig hungriga. Vi tänker på dem i vår bön att vårt samhälle och kyrkan runt om på vår jord skall kunna bidra till en rättvisare värld. Det anser jag är en bra utgångspunkt, ber man bordsbön tror jag man har lättare för att vara generös också i sin vardag mot andra människor.