Kyrkboden

Kyrkboden
Kyrkboden

lördag 1 mars 2014

Sankt Sigfrid del 3. Lokalt om helgonet som "Tre brunnar"

Vad finns det om Sankt Sigfrid i vårt närområde, Barnarp och Ödestugu?

Det finns en källa i grannkommunen Sävsjö, vid Vallsjö gamla kyrka som är namngiven efter Sankt Sigfrid. Berättelsen säger att lokalbefolkningen först inte ville lyssna till Sigfrid och hans budskap. Med sorgset hjärta går han ner till sjön för att be till Gud. Legenden säger då att en källa bröt upp alldeles bredvid Sigfrid. Han tackar Gud och släcker sin törst med vattnet. Källan finns kvar än idag, och vid den kan man se två gropar i en sten nära källan. Dessa gropar är enligt berättelsen märken efter Sigfrids knä.

I Utvängstorp, utanför Mullsjö skall också Sigfrid också ha stannat till på sin resa norrut. Han var ju på väg till Husaby. Sigfrid bidrog till att folket i bygden kristnades omkring år 1000 samt att en liten offerkyrka i trä byggdes. Källan går att se även idag, några hundra meter från den nuvarande kyrkan.

Nu börjar vi närma oss våra egna bygder i södra Vätterbygden. Drar man en tänkt färdväg mellan Vallsjö och Utvängstorp är det med dagens vägar omkring 130 km. Förmodligen är sträckningen ungefär samma som dagens Växjöväg som har gammalt ursprung. Då den passerar Ödestugu församling är det åtminstone inte otroligt att Sigfrid och hans sällskap stannade till också här, i dagens Ödestugu och/eller Barnarps kyrka. Båda kyrkorna är ju gamla, minst 1200-tal och mycket talar för att de föregåtts av en träkyrka. Barnarps kyrka hade gravar i golvet som var äldre än kyrkan vid de arkeologiska undersökningarna i samband med senaste renoveringen Ödestugu kyrka har en hammarbandsstock i sakristian som är äldre än dagens kyrka. Då är vi plötsligt nere vid årtalet omkring 1000 då Sigfrid verkade i våra bygder.

Det som finns konkret är det som kallas "Tre brunnar=Söffrebrunna"
Namnet kan innehålla namnet Sigfrid(Seftred, Seffer, Söffer). Jämför med seffermäss som var i samband med 15 februari då helgonet firas. Det kan ha betydelsen Sigfrids källa efter den helige Sigfrid. De tre brunnarna är i själva verket, tre gölar och är samtidigt gränsmärken mellan Östbo, Tveta och Västbo härad. Ett slags treriksröset i lokal form. Gränsmärket kallades för Söffrebrunna redan 1320. Det finns en minnestavla vid platsen som är rest av hembygdsföreningarna i Ödestugu, Byarum och Barnarp. 
Vägbeskrivning:Från Barnarp kör man till och passerar Konungsö gård. Strax därefter i en skarp vänstersväng är det en skogsväg där man kan vandra till "Tre brunnar". Väl värt ett besök. Ta med stövlar!

Visst finns det en del lokal anknytning till Sankt Sigfrid också i våra bygder. Där har vi också förklaringen till namnet på den här bloggen, Sankt Sigfrids barnkyrka. Jag tror att vi alla är intresserade av vårt kyrkliga arv som vi alla delar. Hur det gick till när missionärer kom till Sverige och kristnade befolkningen. Människor som Sigfrid gjorde stora uppoffringar för att kristna okända människor. Naturen var vild och genomkorsades endast av små häststigar mellan de olika orterna. Dessa missionsäventyr omformade Sverige till ett land med kyrka och kungamakt sammankopplade under lång tid framåt. Allt var inte av godo, maktmissbruk finns ofta när människor är inblandade men kyrkan kom med något revolutionerande, nämligen allas lika värde. Det är ett arv som vi också kan se runt om oss idag, tusen år senare. Inte minst fysiskt genom våra första kyrkor i landet. Bilden från "Tre brunnar" är från den lokala sidan från Ödestugu.