Kyrkboden

Kyrkboden
Kyrkboden

fredag 7 mars 2014

Montessori del 4, metoder inspirerade av Maria inom kristendomen

Här följer en kort översikt över tre metoder som hämtat sin inspiration från Marias metoder. De olika metoderna har också hämtat inspiration av varandra.

The Catechesis of the Good Shepherd.  

Den är den äldsta metoden och utvecklades i Rom på 1950-talet. Undervisningen bygger på bibelberättelser, liturgi och historia. Barnen delas in i tre åldersgrupper. (2-6 år, 6-9 år och 9-12 år). De som utvecklade metoden heter Sofia Cavaletti och Gianna Gobbi och bygger på tanken om en förberedd miljö. Gobbi var en nära medarbetare till Montessori på de skolor som hon startade. I vårt broderland Norge har man arbetat en del med metoden. Mer information finns på sidan dghk.org.

Godly Play

Konceptet bygger på Montessoris pedagogik och om att lära av leken för åldrarna 4-10 år. Det har senare utvecklats för alla åldersgrupper. Metoden bygger på berättande av bibliska berättelser. Amerikanen Jerome W. Berryman utvecklade metoden efter att ha läst montessoripedagogik på 1970-talet. Den anglikanska kyrkan har arbetat mycket med den här metoden och har även utbildat församlingsanställda i Sverige. Kritik har framförts om att det är för omständligt, för mycket energi läggs på detaljerna. I anglikanska kyrkan byggde man vidare på Godly Play konceptet och började bjuda in till "Messy Church". 

Messy church

Den här metoden har hämtat inspiration av de båda ovanstående och är också den nyaste. Jag har kommit i kontakt med den genom min utbildning till församlingspedagog och skall berätta mer om den i ett mer utförligt inlägg här på bloggen. Den bygger på att kyrkan visar gästfrihet mot dem som vanligtvis inte besöker kyrkan. Hela familjen välkomnas att äta tillsammans, ta del av bibelberättelser med efterföljande samtal och någon kreativ aktivitet. Den är ett hjälpmedel för att få flera generationer att träffas i kyrkan. Metoden hjälper också församlingar att stödja familjer i deras vardag och utveckla deras andliga behov. Som pedagog är det vår uppgift att förbereda en plats i kyrkan som motsvarar deras behov. 

Fotot är hämtat från fotoakuten.se