Kyrkboden

Kyrkboden
Kyrkboden

söndag 2 mars 2014

Montessori del 1, personligt och kort om Maria

Personlig om Maria Montessori

Min ingång till montessoripedagogiken var genom lärarhögskolan i Göteborg i börja av 00-talet. Jag tilltalades av att man arbetade med konkreta material, sinnesträning och åldersintegrerat för att nå kunskap. En av mina praktikperioder var på en montessoriförskola i södra Göteborg som också profilerade sig mot utomhuspedagogik. Min uppgift då blev främst att hålla i utomhusmatte och No med andra pedagoger. Jag skulle önska att fler fick möjlighet att lära sig utanför klassrummen. Det vanliga är att utfärder i naturen ses som en befrielse från det normala skolarbetet i klassrummet. Det borde istället vara en obligatorisk del och komma tidigare i livet. Tre citat skickar jag nu med här som passar bra in i Montessori - tänket:

"Det är ute i verkligheten, i naturen, i utemiljön som människor lär sig bäst. Det är där man upplever med alla sinnen. I naturen både ser, hör, känner, smakar och förnimmer man allt. Detta främjar både nyfikenhet, kreativitet och samarbete." Cormenius 1600-talet
Att få röra något med händerna ökar barns men också vuxnas förståelse för det som skall läras in. Konfucius myntade ordspråket:

Det jag hör det glömmer jag
det jag ser det kommer jag ihåg
det jag gör förstår jag.

På tal om att röra saker med händerna kallade Maria Montessori händerna för själens verktyg.

Kort om Maria Monessori
Maria föddes 1870 i Italien. Hon kom att bli landets första kvinnliga läkare och kom tidigt i kontakt genom sitt arbete med utvecklingsstörda barn. Hon träffade barnen på Roms mentalsjukhus. För att stimulera och uppmuntra barnen utvecklade hon olika pedagogiska metoder och material. Det visade sig att dessa metoder fungerade lika bra på friska barn. Pedagogiken grundar sig på alla individers lika värde. I nästa inlägg följer mer om hennes pedagogik och vilken relation hon har till kristendomen.