Kyrkboden

Kyrkboden
Kyrkboden

söndag 9 mars 2014

Pedagoger del 1, Gadamer och lekens betydelse

Under min församlingspedagogutbildning har jag kommit i kontakt med filosofen/pedagogen  Hans Georg Gadamer. Han hade en hel del tankar om den mänskliga förståelsens natur. Hans mest kända verk är "Sanning och Metod". Han beskriver bl.a. hermeneutiken.  Han har också formulerat tankar kring lekens betydelse för förståelsen. Den är viktig. Läs mer här nedan från min artikel hösten 2013..


Lek är allvar!
Källan till artikeln är delvis hämtat från den norske pedagogen Kjetil Steinsholt som letat fram lekens betydelse för Gadamer.

Om vi börjar med lekens historia var den traditionella synen på leken att den fungerar som en social verkstad där de kan lära sig nya saker och praktisera tidigare erfarenheter. De skall förberedas för ett framtida vuxenliv. Redan Platon hade det här synsättet ”Om en pojke skall bli en bra bonde eller byggnadsarbetare bör han leka i jorden eller bygga kojor. Vi bör försöka använda lekfulla aktiviteter som ett medel för att styra in barnens böjelser mot de roller de senare skall fylla som vuxna”.

Det visar sig här då att det finns en annan väg i lekens labyrinter, som bl.a. Gadamer valt. Gadamer vill icke oväntat gå den hermenutistiska vägen. Han kritiserade det teknologiska och vetenskapliga sanningsbegreppet. Beprövad erfarenhet och strikt vetenskapliga ramar står i stark kontrast till den dynamiska leken. Han vill visa att de vetenskapliga sanningarna inte är ”viktigare” än de sanningar som vi måste förhålla oss till i vardagslivet. För Gadamer är leken nyckeln till att ge alternativ för de pedagogiska föreställningarna om kunskap, metod och sanning. I sitt verk ”Wahrheit und Metode”, (”Sanning och Metod”) försöker han visa att leken är själva huvudaktören när det gäller vilka förutsättningar som måste finnas för att vi skall förstå.  Leken är alltså avgörande för vår inlärningsprocess, förståelsen hävdar Gadamer. Själva poängen med Gadamers föreställning om lek är att förståelse inte äger rum på den egna kammaren åtskilt från sin omvärld. Det handlar snarare om händelser som sker i vårt samspel i och med världen, genom att vi öppet ingriper i det vi vill förstå. Förståelsen är alltså något som sker mitt emellan mig och dig (och som vi har gemensamt)genom händelser där förståelse bara visar sig genom lekens dynamiska och ofta oförutsägbara rörelser.
Bollexemplet för att förtydliga
Nu skall vi prata lite fotboll så om det någon som inte förstår sig på varför vuxna människor springer efter en boll får ni lyssna nu till vad Gadamer har att säga: ”Bollspelets odödlighet beror på bollens fria , totala rörlighet, som nästan av sig själv företar de mest kaotiska och överraskande manövrar.” Det är dynamiken och processen som skapas i leken.
August Strindberg får fram något av detta i hans drama Ett drömspel: ”Jag är övertygad om att livet är en lek; i leken klyvs, fördubblas, förångas och förtätas vi, vi flyter ut, försvinner och samlas igen”.
Lekfördärvare
Enligt Gadamer uppfyller leken sitt syfte först när den som leker går upp i den.  Gadamer kallar t o m  den som inte tar leken på allvar för lekfördärvare. Det duger inte att delta i leken på ett halvförpliktigande eller distanserat sätt. En sådan distans gör att man närmar sig leken som om det vore ett ting eller ”bara lek”. De som kritiserar fiaspelets figurer för att de har fel färg, eller låter sig irriteras över att schackdrottningen är elak går inte upp i spelet. De är inte ”med”. 

I sin bok ”Reflektioner kring min filosofiska resa”, skriver han om hur leken öppnar världen och tar till orda på ett sådant sätt att den kan förklaras och tolkas. Därför är leken ett mycket allvarligt projekt för Gadamer, vilket också var titeln för den här texten.

Bildkälla: www.sxc.hu