Kyrkboden

Kyrkboden
Kyrkboden

fredag 7 mars 2014

Barnkyrka del 1. Världens och Sveriges första

Min ingång till barnkyrkotanken var att jag i mitten av 00-talet var på en kurs på f.d. stiftsgården Kastlösa som handlade om montessoripedagogiken och om då Sveriges första barnkyrka.

Världens första barnkyrka

Maria Montessori ansåg att kristendomsundervisningen för barn inte kunde handla om att lära sig saker utantill på en intellektuell nivå. Barnet måste få leva i och göra tron. För att skapa en sådan undervisning behövs material som följer montessoripedagogikens övriga didaktiska material. Montessori ville att materialet skulle finnas i ett särskilt rum eller en egen byggnad. Hon kallade rummet/huset för en barnkyrka. (Child Chapel). Hon var engagerad i ett projekt i Spanien, 1915 där ett "barnens hus i kyrkan" byggdes. Det var påven Pius X som ville att yngre barn skulle få möjlighet att ta del i kyrkans liturgi och mysterier. Montessori beskriver detaljerat hur de anpassade rummet till barnstorlek. Altar, dopfunt, psalmtavlor var lagom stora och på lagom höjd. Barnen själva hjälptes åt att ta hand om barnkyrkan. En ung präst, Fader Angeles undervisade barnen. Dopet presenterades med att de döpte en docka  och några av barnen fick vara faddrar. Magiskt även för en 3-åring.

Sveriges första barnkyrka

Den första barnkyrkan vi känner till i Sverige byggdes av Karin Uddling 2003 på den f.d. stiftsgården Kastlösa på Öland. Hon hade kommit i kontakt med montessoripedagogiken under sin lärarutbildning och då inspirerats av Children´s Chapel. Tillsammans med familjerna som var med på den första temaveckan på Kastlösa byggdes kyrkan. De tillverkade inredning, kläder m.m. När den var färdig och klar för invigning hade de procession. Alla barnen hade olika roller som t.ex. präst och vaktmästare. Föräldrar var kyrkobesökare. Karin berättade också att för andra rollekar som barn har ex. läkare finns det färdigt material som hjälper till i leken. Barnkyrkan är ett konkret material för barn att leva och göra tron som Montessori skulle ha sagt.
Gudstjänst? 
Maria Montessori ansåg att det inte var gudstjänst i samma betydelse som i den vuxna kyrkan, men inte heller enbart lek. I Svenska kyrkans kyrkoordning står det:
" Alla i församlingen är kallade att delta i gudstjänsten och komma med sina erfarenheter och livsfrågor till det gemensamma mötet med Gud."
Gör man definitionen på det viset är det gudstjänst. Å andra sidan följer man inte kyrkohandboken och gudstjänsten leds inte av en präst. Vi befinner oss i gränslandet mellan lek och gudstjänst.
Montessori och Uddling betonar båda att barnkyrkan skall vara ett komplement och inte en ersättning för den vanliga kyrkan. Barnkyrkan är viktig i sig och en del av dopuppföljningen men syftar också till att barnen skall känna delaktighet i den vanliga gudstjänsten."Lekmän" behövs också i den vanliga kyrkan. Idag finns det ett 15-tal  barnkyrkor i Sverige. De flesta är fristående byggnader men några inuti en vanliga kyrkobyggnad. De vanligaste verksamheterna som anges från barnkyrkan är lek, gudstjänst och undervisning. Ett vanligt namn på barnkyrkan som Montessori skapade i Sverige är lekkyrka. Det namnet myntades av Karin Uddling som haft stor inverkan på de barnkyrkor som finns i Sverige idag.
Källor:"God and the child", "The child in the church", "Upptäck barnet", "Den heliga leken"